Visie & Kernwaarden
Visie
De Rosmolen is een basisschool met ruim 200 leerlingen. Onder de wieken van de molen en midden in het dorp Ulvenhout staat ons door oude beuken omringde gebouw. Op De Rosmolen gaan we mee op de leerreis van de kinderen. We geven ze de ruimte om uit te vinden wie ze zijn en waar hun krachten liggen. Maar, we helpen ze ook als het soms wat moeilijker of juist te makkelijk is. Wij geven ze de vrijheid om te ontdekken en ook de kans om verantwoordelijkheid te nemen. Verantwoordelijkheid nemen voor jezelf, maar ook oog hebben voor de wereld om je heen. Ze leren samenwerken en tegelijkertijd is zelfstandigheid iets waarin ze mogen ervaren wat hiervoor nodig is.
Wij geloven dat dit hand in hand gaat met rust, structuur en duidelijkheid, maar zeker ook met de natuur en buiten zijn, een mooi boek, lekker bewegen en ook op tijd ontspannen.
Samen in en met het dorp, ouders en verzorgers, vrijwilligers, de kinderopvang en het team willen we een veilige oefenplaats voor de kinderen vormen op De Rosmolen. Een plek waar we hard kunnen werken, veel mogen ontdekken en gelukkig zijn. Zo creëren we optimale kansen voor ieder kind bij ons op school, zodat zij hier een fijne tijd beleven en een prachtige toekomst tegemoet gaan.
‘Wij willen samen met alle kinderen de wereld een beetje beter, interessanter en duurzamer maken.’
Onze kernwaarden:
Twee leerlingen uit groep 6 hebben een vertaling gemaakt. Onder de kernwaarde en de verduidelijking van de leerlingen, staat beknopt beschreven wat je dan op school ziet.
Samen
Met, en voor elkaar dingen doen
Op De Rosmolen werken we graag samen: tweetallen, tafelgroepjes en zelfs hele klassen. Groep 8 werkt bijvoorbeeld samen met kleuters aan het afvalproject, en kinderen die goed kunnen lezen helpen anderen die hier beter in willen worden. We werken ook samen met Kober, NatuurWijs en de Nieuwe Veste, om samen een fijne, veilige en uitdagende leeromgeving te bieden. Naast kennisoverdracht hechten we waarde aan verbinding met het dorp en aandacht voor de wereld om ons heen. Hiervoor organiseren we activiteiten en projecten op De Rosmolen.
Uitdagend
Wat moeilijker dan normaal
In de klas zorgt de leerkracht voor passende opdrachten en dat ieder kind uitgedaagd blijft. Of je nou een talenknobbel hebt, goede oplossingen kan bedenken of altijd klaarstaat voor anderen. Iedereen kan iets heel goed, waardoor je zelfvertrouwen groeit. Soms moet je hiervoor een drempel over en heb je een steun in de rug nodig. We geven kinderen de ruimte om bijvoorbeeld een schaaktoernooi te organiseren of we vertrouwen ze, in samenwerking met de directeur, de rondleidingen voor nieuwe ouders toe. Daarnaast zorgen wij voor opdrachten die je aan het denken zetten en waarvoor je oplossingen moet bedenken. Maar natuurlijk zorgen we ook, als het nodig is, voor extra moeilijke sommen of een pittige leesopdracht of maken we het juist een beetje makkelijker om succes te blijven ervaren. Een structurele aanpak voor extra ondersteuning vindt plaats in onze Leerwinkel.
Duurzaam
Je kan er lang mee doen
Duurzaam betekent niet alleen dat we ons het afval scheiden. We vinden kleine wegwerpcadeautjes niet passend en we hopen dat ouders ook kiezen gezond gevulde broodbakjes of traktaties. Je ziet dat we daarnaast ook nadenken over duurzame keuzes in aanpak, professionalisering of samenwerking met partners. Met de taken die we in school voor de kinderen creëren, zoals de rondleidclub, zorgen we ervoor dat ze talenten ontwikkelen die ze later ook kunnen gebruiken.
Verantwoordelijk
Zorgen dat er niks (ergs) mee gebeurt
Het team van De Rosmolen zorgt voor een veilige omgeving waarin kinderen verstandige keuzes kunnen maken. Dit zie je terug bij de kleuters als ze hun eigen werk mogen kiezen, en deze verantwoordelijkheid neemt toe naarmate ze in de hogere groepen komen. Je eigen werk nakijken of een taak kiezen, maar ook je klasgenoot of het dorp helpen hoort er op De Rosmolen bij.
Door kinderen een plek te bieden waar ze kunnen oefenen, stimuleren we hun ontwikkeling op het gebied van verantwoordelijkheid, zowel voor henzelf als voor anderen. Kinderen zitten in de Leerlingenraad of organiseren een goede doelen actie. Dat fouten maken erbij hoort en dat we ook het bereiken van mijlpalen vieren, maakt De Rosmolen tot mooie plek om naar school te gaan.