Skip to content

Thematisch werken

Alle leerlingen die op De Rosmolen zitten krijgen een doordacht aanbod gericht op een stevige basis rondom taal, rekenen, lezen, etc. Om een doorgaande, inhoudelijke lijn te hebben maken we gebruik van verschillende methodes.

Maar,
we richten ons als school ook op vaardigheden die leerlingen nu, maar vooral ook later kunnen gebruiken: zelfstandigheid, keuzes maken, samenwerken, verantwoordelijkheid, presenteren en verschillende digitale vaardigheden.

Door veel gebruik te maken van thema’s, bieden we een rijke contextOnze leerlingen kunnen dan binnen het thema werken aan hun eigen onderzoeksvragen. We creëren hiermee een onderzoekende cultuur waarbij leerkrachten het proces van de leerlingen begeleiden als een coach.

Wij vinden het belangrijk dat leerlingen zich vooral ontwikkelen ten opzichte van
zichzelf. Hierbij houden wij rekening met onder andere leerstrategieën, tempo en talentontwikkeling. We hebben hoge verwachtingen van alle leerlingen, maar we
gaan zeker niet voorbij aan het opdoen van succeservaringen. Om dit te monitoren voeren we leerreisgesprekken met de kinderen (en hun ouders).

 

Blink (groep 4 t/m 8)

De basisvakken als taal, lezen en rekenen worden in de ochtend aangeboden, zowel de instructie als de verwerking. De wereldoriënterende vakken worden twee tot drie middagen per week aangeboden. Hierbij werken de leerlingen uit de groepen 4 t/m 8 in hun eigen groep en soms ook groepsdoorbrekend. De methode die we hierbij gebruiken heet Blink. Leerkrachten geven hierbij nog steeds inhoudelijke lessen om kennis over te dragen. Leerlingen leren daarnaast hun talenten te benutten om doelen te halen binnen een uitdagende leeromgeving. Bij Blink gebeurt dit ook aan de hand van een eigen onderzoeks- en leervraag. 

"Tijdens de Blink lessen leren we veel over vroeger en nu. Je werkt samen met anderen uit de klas en je leert je klasgenoten kennen."
Halinka
9 jaar

Betekenisvolle context (groep 1 t/m 3)

De leerkrachten van groep 1 en 2 werken veel met thema’s waarbij de leerlingen onderzoekend bezig zijn. Met gebruik van de thema’s van Kleuteruniversiteit richten we het onderwijs in. Hoeken worden thematisch ingericht en reken- en taalactiviteiten worden betekenisvol aangeboden. Waar mogelijk bieden we de doelen geïntegreerd aan. De leerkracht van groep 3 biedt de thema’s aan vanuit de leesmethode lijn 3