Skip to content

Meer- en hoogbegaafdheid

Voor kinderen bij wie leren heel vanzelf gaat, of die meer- of hoogbegaafd zijn, zijn de reguliere lessen niet altijd uitdagend genoeg. Deze kinderen hoeven daarom minder tijd te besteden aan de standaard lesstof maar werken alleen, in groepjes of in de leerwinkel aan uitdagende opdrachten.  

We gaan met deze leerlingen altijd in gesprek, wat hun leerdoel is voor de komende periode. Omdat ze gewend waren dat het leren altijd gemakkelijk ging, willen we hen ook ‘de Leerkuil’ laten ervaren (zie kopje leerwinkel): van frustratie (“Dit leer ik nooit!”) naar leerprestatie (“Yes, het is me gelukt!”). Juist dit leerproces en de gesprekken erover brengen deze leerlingen verder. 

Op school hebben wij een gespecialiseerde leerkracht die ook met deze leerlingen aan de slag gaat. Zij ondersteunt daarnaast de groepsleerkrachten in dit proces. 

De school heeft de status ‘MHB-specialist’ binnen het kwaliteitsbeleid dat INOS hiervoor speciaal heeft ingericht.