Skip to content

Leerwinkel

Onze school biedt passende ondersteuning voor kinderen die het nodig hebben. Dit kan begeleiding zijn in de vorm van verlengde instructie of een stukje herhaling, maar er kan ook ondersteuning geboden worden in ‘de Leerwinkel’. In de Leerwinkel krijg je met extra en net even wat andere aandacht een steun in de rug, om het daarna weer zelf te gaan proberen. Dat kan bestaan uit; 

  • extra uitleg en extra oefening, 
  • verdieping of verrijking 
  • nog meer uitdaging of het ontwikkelen van de executieve vaardigheden, 
  • ‘leren om te leren’.
"Leren, spelen, bewegen, maar vooral plezier hebben, dat vinden we in de leerwinkel belangrijk. In de leerwinkel doen we het net even anders."
Juf Lianne
leerwinkel

In de Leerwinkel bieden we veel ondersteuning door middel van bewegend en spelend leren. We ondersteunen, begeleiden en coachen de leerlingen hier voor onderwijs op maat. Om te leren heb je de goede mindset nodig, die je helpt om de executieve vaardigheden in te zetten. Wij noemen dit de groeimindset. Alleen als je je in de groeimindset bevindt, kun je uitdagingen aangaan.

We willen graag dat onze leerlingen de uitdagingen die zij tegenkomen aangaan en overwinnen. Om dit leerproces te verwoorden gebruiken we het hulpmiddel, de leerkuil. Het maakt het aangaan van een leerproces met uitdaging(en) duidelijk zichtbaar. Het geeft de verschillende fases van leren weer. Het werken vanuit de groeimindset en het werken met de leerkuil is in alle groepen geïmplementeerd.

Interne deskundigheid

Soms kan het zijn dat een kind even wat extra ondersteuning kan gebruiken. Vaak kunnen we in de klas, samen met het kind (zijn/haar ouders) en de leerkracht voldoende bieden om weer vooruit te kunnen kijken. Soms is meer nodig. Dan zullen de leerkracht, ouders en de intern begeleider (ib) samen bekijken wat een volgende stap kan zijn.  

Externe deskundigheid

De interne begeleider heeft regelmatig overleg met het centrale ondersteuningsteam. Dit team van experts is verbonden aan het regionaal samenwerkingsverband (RSV). Tijdens deze gesprekken worden onder andere leerlingen met speciale zorgbehoeften besproken, bij wie de gewenste ontwikkeling achterblijft of die niet gelukkig zijn op school. Dit kan leiden tot bijvoorbeeld een observatie of incidenteel tot het adviseren van een aanvullend onderzoek. Voordat zo’n extern onderzoek plaatsvindt, wordt altijd toestemming gevraagd aan de ouders. Op basis van de resultaten van de observaties en/of het onderzoek worden begeleidingsadviezen verstrekt aan ouders en school.

Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG)

Een school-CJG-er (Freddie) kan u helpen om vragen die heeft over opvoeden & opgroeien te bespreken. U kunt bij hem terecht met al uw vragen en alles wat daarbij komt kijken om hulp in gang te zetten. Soms kan hij u met tips of folders op weg helpen en indien nodig wijst hij u de weg naar de juiste hulp of begeleiding. Binnen de school heeft de CJG-er regelmatig contact met de intern begeleider.