Skip to content

Nieuwe methode voor Sociaal-Emotionele ontwikkeling

Afgelopen periode hebben we op De Rosmolen (samen met Kober) gezocht naar een gemeenschappelijke basis voor een schoolbrede aanpak van de sociaal-emotionele ontwikkeling van al onze leerlingen.  We zochten een aanpak die dezelfde taal spreekt, inspeelt op wat kinderen nodig hebben in de huidige maatschappij, en waarin we samen met kinderen en ouders optrekken.

We zijn dan ook enthousiast om te delen dat we gaan werken met de bijzondere pedagogische lijn ‘Leader in Me’ (link).

Deze aanpak is gebaseerd op het gedachtegoed van Stephen Covey en de 7 gewoonten. Het is geen losse lesjes methode, maar een aanpak die verweven is in alles wat we (gaan) doen. Het doel is om kinderen door het aanleren van de 7 gewoonten een effectieve persoonlijke ontwikkeling te laten doormaken, gericht op zelfsturing, samenwerking en verantwoordelijkheid. Het proces werkt van binnen naar buiten: eerst bij jezelf, daarna samen met anderen. Of zoals een boom: van de wortels naar de kroon. We werken eraan om kinderen de regie over hun leerproces te laten nemen, eigenaarschap te tonen, slimme keuzes te maken en goed met anderen om te gaan.

De implementatie van The Leader in Me gebeurt de komende jaren stapsgewijs, met begeleiding van het CPS. Het team duikt na de kerstvakantie, op verschillende studiedagen, eerst zelf in de 7 gewoonten en de theorie/didactiek die er achter zit.  

In schooljaar 25-26 maken we dan langzaam de stap naar de dagelijkse praktijk en nemen we de leerlingen mee. Dan wordt Leader in Me steeds meer zichtbaar in alles wat we doen. We hebben nu nog veel over LIM te leren, maar mochten er vragen zijn, neem dan gerust contact met ons op.

Meer berichten

Film gemaakt door de mediawijsheidclub

De leerlingen uit de mediawijsheid club hebben een filmpje gemaakt van de school voor de PABO opleiding op de AVANS.
Lees verder

Rosmolendag = geslaagd

We hebben de eerste weken van het schooljaar afgesloten met een geslaagde Rosmolendag. Na een vakantieperiode waardoor we weer aan
Lees verder